Lite tankar angående mitt namn

Jag har aldrig haft några problem med mitt namn genom åren. Naturligtvis har jag som alla andra omogna tonåringar haft en period där jag så fort någon sa "Evelina" så skrek jag högt "NEEEJ EWE!!!". Jag kanske inte blivit så mycket mognare men jag har i alla fall slutit fred med mitt namn och accepterar att jag kommer få heta Evelina resten av livet och det är bäst att se det på bästa sätt jag kan (även om jag tycker man endast kan heta Evelina när man är fem år gammal).

ANYWAY! På de olika ställen jag arbetat på så har det befunnit sig dessa utläningar som aldrig lär sig uttala mitt namn korrekt, och de allra flesta gånger har jag inte hjärtat att rätta dem, men nu händer det igen under praktiken "Evelyyyyyn!" ropar min handledare konstant. En tanke har kommit till mig att när jag möter utländska människor ska jag då presentera mig som "Evelyn" för det däremot är ett namn med hög klass. Jag ser framför mig i en film när en man desperat ropar på engelska "OH EVELYN!".  Någonstans där jag absolut blir påmind som mest av detta är när jag kör bil, för om ni kommer ihåg så hade jag en utländsk körlärare, så fort jag kommer fram till ett övergångsställe hör jag "Evelyyyn kör inte på tanten". Detta får mig alltid att småle lite för mig själv och ger den där tanten ett bländande leende.


/ E


Kommentarer
Postat av: ebba

så mycket evelina i den där texten. du är för härlig ;)

2008-11-24 @ 17:35:41
URL: http://ebbawassman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0